Sådan spiser du sundere fødevarer

En god kost kan give dig forøget sundhed og velvære samt også muligheden for at tabe et par kilo på sidebenene. Det kan samtidigt være med til at modvirke en lang række sygdomme og skabe en øget Mindfulness i krop og sjæl. Derfor vil vi denne guide komme med nogle bud på nogle fødevarer, som du nemt kan spise allerede fra i dag, hvis du ønsker at leve sundere liv og få en sundere livsstil.

Vælg fuldkornsbrød

Du kan nemt gøre din diæt lidt sundere ved at vælge fuldkornsbrød til i stedet for det traditionelle og usunde hvide brød, der ikke indeholder specielt mange næringsstoffer.

I modsætning til hvide og raffinerede korn, som har været forbundet med mange sundhedsmæssige problemer, er fuldkorn blevet knyttet til en række sundhedsmæssige fordele, herunder blandt andet en reduceret risiko for type 2 diabetes, hjertesygdomme og kræft. Det er også en god kilde til fiber, B vitaminer og flere mineraler, såsom zink, jern,  magnesium samt en lang række andre sundhedsmæssige fordele.

Der er mange sorter af fuldkornsbrød til rådighed i dit lokale supermarked eller hvor du køber dine dagligvarer henne. Mange af dem smager endda bedre end det usunde og kedelige hvide brød. Bare sørg for at læse etiketten på dit brød for at sikre, at brødet er lavet med fuldkorn, ikke en blanding af hele og raffinerede korn. Det foretrækkes også, at brødet indeholder hele frø eller korn for at få det sundest mulige alternativ. 

Spis de rigtige mælkeprodukter

Græsk yoghurt eller skyr er tykkere og cremet end almindelig yoghurt. Slutresultatet er således nogle mælkeprodukter, der indeholder langt mindre fedt og mere protein end for eksempel den almindelige variant af yoghurt, som vi kender den den dag i dag. Faktisk indeholder det op til tre gange den mængde protein, der findes i den samme mængde almindelig yoghurt eller op til 9 gram pr. 100 gram.

At bruge sunde og nærende mælkeprodukter som proteinkilde hjælper dig således med at føle dig mæt i længere tid, og hjælper dig med at styre din appetit og spise færre kalorier overordnet set. Du skal blot udskifte nogle af dine usunde snacks eller almindelige yoghurtvarianter med en græsk yoghurt eller noget skyr for at opnå en større dosis protein og næringsstoffer, som din krop har brug for. Bare sørg for at vælge de ikke- aromatiserede sorter, da aromatiserede sorter kan være pakket med tilsat sukker og andre usunde ingredienser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *