Det skal du vide om glutamin

Glutamin er en aminosyre, som forekommer naturligt i protein. Med andre ord er glutamin en aminosyre, der naturligt findes i kroppen, og den aminosyre som der findes mest af i dit blodomløb. Det er en to af dine indre organer – tarme og lever, der bestemmer glutaminniveauet i din krop. 

Glutamin findes også i kød og æg, som også er kendt for at have et højt indhold af protein. Glutamin kan kategoriseres som en muskelopbyggende aminosyre, og hvis man træner meget kan det derfor være en god idé at indtage glutamin som et kosttilskud. 

Hvordan hjælper glutamin så på ens træning og muskelopbygning?

  • Glutamin som kosttilskud har vist sig at øge glykogensyntesen i din krops muskler. Glykogen består af glukose og er energidepoter for muskler. Ved glykogensyntese øges glukosemolekyler til glykogen og bliver derved gemt dér til fremtidig brug
  • Glutamintilskud anses for at kunne hjælpe din krop efter træning med at bygge muskler hurtigere op. Undersøgelser som peger på det, viser også mindsket ømhed efter træning blandt folk, der har taget tilskud ved siden af deres træning, så de hurtigere kommer ovenpå, og kan derved også klare mere press. 
  • Som atlet eller fitness entusiast er det uden tivivl bedre at have et stærkt immunforsvar, hvilket glutamin kan påvirke positivt. Men er du sund og rask, er det også en god idé at indtage glutamin som kosttilskud for at styrke dit immunforsvar.

Hvornår skal man indtage glutamin, hvis man træner?

Hvis du ønsker at indtage glutamin som kosttilskud, fordi du træner, så er der bedre tider at gøre det på, end andre, og det er værd at læse lidt op på. 

Du kan tage kosttilskuddet om morgenen sammen med morgenmaden, og efter særlig hård træning, for eksempel efter styrketræning, men høj intensitet. Der er også eksempler på, at glutamin tages under træning, altså mellem træningsøvelser for at bygge musklere hurtigere op, og det skulle have en bedre effekt når din krop restituerer efter en hård træning. Om det giver mening for lige netop dig afhænger af, hvor længe du træner ad gangen, og hvor intenst du træner, og hvor tungt du løfter. Din kost kan også spille en væsentlig rolle, og det er derfor også vigtigt du sørger for at spise rigtigt imens du indtager glutamin, da et kosttilskud ikke kan gøre hele arbejdet for dig og din krop alene. Du kan læs mere om glutamin her, hvis du ønsker at blive klogere på fænomenet. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *