6 gode råd til et sundere og lykkeligere liv

Den, der har sundhed, har håb og tro, og den, der håber og tror, har alt. Sådan lyder et arabisk ordsprog. Vil du vide mere om hvordan du holder dig sund og glad, så læs mere her

Sundhed er en tilstand hvor vi oplever velvære, energi og overskud. Kort sagt er sundhed summen af alle de sygdomme, vi ikke har. Vi er efterhånden blevet opmærksomme på at passe på vores sundhed, godt hjulpet på vej af myndighedernes anbefalinger og tiltag, f.eks. med indførelsen af Rygeloven i 2007, der ulovliggjorde rygning på f.eks. arbejdspladser. 

Hvordan kan du sikre din sundhed og skabe et fundament for et kvalitativt liv? Læs mere her og få seks gode råd til et sundere og længere liv. 

1. Lær noget nyt, der interesserer dig

Et sundt liv er ensbetydende med en sund hjerne. Ved at være nysgerrig på verden og lære nye ting, kan du værne om din hjerne og dit mentale helbred. Du kan f.eks. lære at spille et instrument eller gå igang med en spændende hobby. 

2. Taknemmelighed

Mennesker, der er bevidste om hvad de er taknemmelige for, har generelt en positiv opfattelse af deres lykke og livskvalitet. Du kan praktisere taknemmelighed som et dagligt ritual: Mind hver dag dig selv om, hvad du er taknemmelig for. Det kan f.eks. være en dejlig kæreste eller ægtefælle, et spændende arbejde, en rigtig god ven, eller en oplevelse, som du tillægger særlig betydning i dit liv.

Stress af

Find ud af, hvad der afstresser dig. Det kan være at mødes med en god ven til kaffe, dyrke yoga, køre en tur på mountainbiken, eller tage på fisketur. Måske er det meditation eller en sportsgren, der visker stress og belastning væk for dig.  

Hjælp andre

Din sundhed afhænger på mange måder af andre mennesker. Mennesket er et socialt dyr, som har brug for kontakt, kærlighed og venskaber. Brug noget af din tid på at hjælpe andre, og find ud af at du selv bliver et gladere menneske.  

Sov i en god seng og få nok søvn

Din søvnkvalitet har stor betydning for dit humør og sundhedstilstand. God søvn afhænger af gode vaner. Etabler gerne en god søvnhygiejne: Luft ud, inden du skal sove. Indret soveværelset med rolige farver og bløde tekstiler, så du oplever soveværelset som et frirum, der er til søvn, hvile og sex. Invester i en seng med rigtig god komfort, der passer til dig. 

​Dyrk motion, der gør dig glad

Prøv forskellige motionsformer af, og find frem til den som du holder mest af. Hvis motion bliver en negativ pligt, varer det ikke længe før du skipper næste træningsgang. Find den motionsform, som gør dig glad – det kan f.eks. være sammen med en god ven. 

1 tanke om “6 gode råd til et sundere og lykkeligere liv”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *