Veje til et længere og sundere liv

En sund sjæl i et sundt legeme 

Sådan lyder et antikt ordsprog. Din sundhed er ofte betinget af din oplevelse af trivsel, både hvad angår det fysiske og det mentale. 

Her får du nogle gode råd til et sundere og længere liv:

Spis sundt og varieret

Din sundhed og dit velvære afhænger naturligvis af den næring du rår. Et godt råd er at ​fylde din tallerken med mad i alle regnbuens farver. Spis frisk frugt og grønt i alle farver, og jo sundere bliver du. Hvis du mangler inspiration eller tid til at spise sundt i hverdagen, kan du få leveret lækre og sunde måltidskasser, der nemme at lave: Kokkens Hverdagsmad

Drik vand

Skift sodavanden ud med iskoldt, læskende vand. Sørg for at drikke nok i løbet af dagen. Lyt til din krop og drik, når du føler tørst. 

Bevæg dig

Du ved det sikkert allerede: Motion og bevægelse er godt for dit mentale og fysiske helbred. Når du motionerer, nedsættes risikoen for stress og livsbetingede sygdomme, såsom hjerte- og karsygdomme. Du kan f.eks. aftale med dig selv, at du skal røre dig tre til fire gange om ugen. Du vil opleve et større velvære og glæde pga. motionen. Du kan også høste sundhedsfordele ved at bevæge dig mere i hverdagen – prøv at komme op på 10.000 skridt om dagen. Tag trappen istedet for elevatoren, tag cyklen istedet for bilen, og tag ud på gåture med en god ven eller din partner. 

Hold pauser

​Sørg for små pause-oaser i løbet af dagen. Når du holder frokostpause på jobbet, er det en god ide at komme ud og få noget frisk luft, strække dig og bevæge dig. Læg gerne små pauser ind undervejs i arbejdet, hvor du rejser dig og får strukket kroppen. 

Sug solens stråler til dig

Vi danskere bor i et land, der er velsignet med de lange, lyse sommernætter. Og derfor falder hammeren noget hårdere, når vi går ind i vinteren, hvor det pludselig er blækmørkt udenfor om eftermiddagen. Du kan forebygge vinterdepression, hvis du får så meget dagslys som muligt. Det giver dig vigtige D-vitaminer, og hjælper dig også med at regulere dit indre ur.

Sov nok – og godt

Voksne har brug for cirka syv timers søvn i døgnet, mens børn gerne skal sove mellem 10-12 timer. Under søvnen sker der vigtige processer i kroppen, som styrker dit immunforsvar og din sundhed. Det er derfor en god ide at prioritere at du får søvn nok. 

1 tanke om “Veje til et længere og sundere liv”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *